Mivel a csőtörésből adódóan, a város szinte teljes területén megszűnt a vízszolgáltatás, elsőrendű feladat volt, a hibás szakasz kizárása, hogy a szolgáltatást vissza lehessen állítani. A körzetzárási munka eredményeként 6:30-7:00 között a város teljes területén sikerült a vízszolgáltatást visszaállítani, még az érintett Csapó utcai szakaszon lévő 10 emeletes szalagházakban is. A vízszolgáltatás átmeneti korlátozása a Csapó utca házak legfelső szintjein tartott a legtovább, az épületbe telepített fokozott nyomás biztosító nyomásfokozók újraindítása miatt.
A Rendőrség és a katasztrófa védelem illetékesei segítségével a forgalom elől lezárásra került a Csapó utca az Árpád-tér Burgundia utca közötti szakaszon, ami nemcsak a zavartalan munkavégzés miatt volt szükséges, hanem azért is, mert az útburkolat jelentős süllyedését is lehetett tapasztalni, ami kockázatot jelentett a közlekedésre nézve. A nagymennyiségű kifolyt víz vélhetőleg jelentős üregeket is képezhetett a burkolat alatt, aminek hatására az útburkolat leszakadásának veszélyét nem lehetett kizárni.
A vízszolgáltatás biztosítását követően megkezdődött a hibahely feltárása, az útburkolat bontásával, az átázott talaj kitermelésével. A hibahely feltárásához egy kb. 8x 4m szélességű munkagödör kitermelésére került sor. A közel három méter mélységben lévő 600 mm átmérőjű vezeték feltárásakor megállapításra került, hogy az 30-40 cm nagyságú darabokra van törve. A hibahelyhez való hozzáférést nehezítette, hogy a vízvezeték felett, merőleges egy monolit vasbeton közmű alagút helyezkedik el, amely alatt volt a vezeték darabokra törve. A közműalagút alatt is a víz kimosta a talajt, így a vasbeton műtárgy statikai állékonyságát is vizsgálni szükséges, de megállapítható volt, hogy a vízvezeték a keresztező műtárgy alatt, teljes hosszban összetört. A betonműtárgy és a vízvezeték között kb. 50 cm földréteg volt, ami azonban törmelékes, darabos volt. Ezek alapján joggal feltételezhető, hogy a vezeték nem életkora miatt ment tönkre, hanem a jelentős felszíni közlekedés dinamikus erőhatásai miatt, folyamatos dinamikus terhelést kapott, amely a rideg anyagi tulajdonságokkal rendelkező azbesztcement cső nem volt képes már elviselni.
A hibahely kijavítására, rugalmas tulajdonsággal rendelkező polietilén csövet tervezünk beépíteni. Sajnos ilyen átmérőjű polietilén cső jelenleg nem áll rendelkezésre Magyarországon, így Németországból kell a csövet és a hozzá tartozó csatlakozó szerelvényeket a helyszínre hozni. A szükséges anyagok várhatólag csütörtökre fognak megérkezni.
A tönkrement vezeték cseréje egyedi műszaki megoldást fog majd igényelni, mivel a jelentős méretű és súlyú vezetéket, gyakorlatilag be kell fűzni a közműalagút alá.
Az elfolyó víz okozta alámosások térbeli kiterjedésének (terület és mélység) meghatározását sürgős feladat minél előbb meghatározni, a forgalom visszaállítása érdekében. Az üregek helyének, és azok nagyságának vizsgálatára talajradaros vizsgálat indul 03-án reggel. A talajradar képes 6 méter mélységig kimutatni a burkolat vastagságát, az üreg mélységét, az altalaj talajfizikai jellemzőit. A talajradaros felmérés elkészítését a Fővárosi Vízmű Zrt. azonnali reagálása, segítsége révén biztosított, mivel ilyen berendezéssel és felkészült szakemberekkel csak Ők rendelkeznek.
A következő napok feladatai:
- 05.03-04. talajradaros vizsgálat. Egyezetést a Rendőrséggel a forgalom helyreállíthatósága érdekében. A közműalagút másik oldalán munkagödör kialakítása a sérült csőszakasz végpontjának a meghatározása céljából. Munkaárok duckeretek elhelyezése a munkagödör kitámasztására. A forgalommal terhelt felszíni terhek miatti acéllemezes kitámasztás kiépítése. A munkaárok fenéksíkjának kialakítása a további munkaművelet elvégzéséhez.
- 05.05-07. Amennyiben az aláüregelődés lehetővé teszi a forgalom újraindítását, a munkagödör részleges visszatöltése, a biztonságos közlekedés érdekében. Az új csővezeték befűzése a közműalagút alá, a régi csővégek, és az új cső illesztése, és a kapcsolati idomok beépítése.
- 05.08-09. Az új cső bekötését követően nyomáspróba, ellenőrzések, és a javított szakaszon az üzemszerű állapot visszaállítása.
- 05.08. a munkagödör visszatöltése, az útburkolat helyreállítási munkáinak megkezdése.
A csőtörésből adódó fontosabb adatok:
- Elfolyt vízmennyiség 1.500-2.000 m3
- Eltört vízvezeték: NA 600 Azbeszt cement cső. tönkrement szakasz kb. 6fm.
- Kitermelt földmennyiség a munkagödrökből: kb. 180m3
- Érintett útfelület nagysága kb. 450m2
- Várható össz. költsége a javításnak: 8-10 millió forint.
A munkálatok aktuális állásáról később is tájékoztatjuk az érintetteket, érdeklődőket.
A vezetékcserével járó kényelmetlenségek miatt elnézést, kérünk minden érintettől, és kérjük megértésüket a kényelmetlenségek miatt.
Debrecen. 2016. 05. 02.
Ányos József
vezérigazgató
Debreceni Vízmű Zrt.